A motor károsodása mindig nagy költségekkel jár. A motor egy összetett rendszer, amely több száz elemből áll, amelyeket jól kell beállítani. A Modern motorok több százezer kilométert tesznek ki. Annak érdekében, hogy hosszabb legyen, gondos és rendszeres karbantartásra van szükség. Ebben a cikkben elolvashatja, mit kell figyelembe venni a motor biztonságos működéséhez.
A szerelő tökéletesen tudja, milyen gyakran kell irányítania az autóját. Ne vétkezz arrogánsan, és támaszkodj a tanácsára. Valójában vannak olyan részek, amelyeket nem tudsz egyedül irányítani, de egy szerelő számára nagyon egyszerű ellenőrizni. Rendszeres időközönként, majd megy a megbízható műhely bízza rá az irányítást az autó.
Mire van szüksége a motornak?
Az emelkedő üzemanyagárak és a drága szerelő szolgáltatások miatt az utolsó dolog, ami miatt aggódnia kell, egy olyan autó, amely nem működik jól. Ehelyett védje a befektetését, és tegye a lehető legbiztonságosabbá. Az autó jó állapotban tartása ugyanolyan egyszerű lehet, mint a folyadékok vagy a gumiabroncsnyomás ellenőrzése.
Pontos kenés-biztonságos motor
A motort az olajkeringésnek köszönhetően kenjük. A kenőanyagot a szivattyúval az egész motorra szivattyúzzák, hogy minden mozgó alkatrész minimális súrlódással érintkezzen. A fém alkatrészek sérülés nélkül dörzsölnek. Ez különösen fontos a csapágyak, hengerek, szelepek és tengelyek esetében. Ha a motor nincs kenve, súrlódás lép fel a fémfelületek között, ami viszont mindkét alkatrész kopását okozza. Az összetevők már nem mozognak normál üzemmódban. Beragadnak, belecsapnak egymásba, és végül tönkreteszik egymást. A megfelelő kenést rendszeres olajcsere és szűrőcsere biztosítja.
Ezenkívül ellenőriznie kell az olajszivárgást. A szivárgást azonnal meg kell javítani. Nem csak azért, mert károsíthatják a motort, hanem azért is, mert veszélyt jelentenek a környezetre. Az olajszint rendszeres ellenőrzése mellett a nyomást is ellenőrizni kell. Az olajszivattyú figyelmeztetés nélkül meghibásodhat. Ha bekapcsolja az olajvezérlő lámpát, ez azt jelenti, hogy a nyomás túl alacsony. Ez elkerülhető az olajszivattyú rendszeres cseréjével. A szivattyú karbantartási intervalluma minden autó esetében eltérő. Az olajszivattyúk általában nagyon hosszú ideig tartanak,legalább 150 000 km.
Hideg motor, egészséges motor
A motor optimális működéséhez az ideális hőmérséklet szükséges. A fém hő hatására kitágul. Ehhez a hideg motor alkatrészei lazaak. Csak az optimális üzemi hőmérséklet elérése után minden elem érintkezésbe kerül egymással. Ha a hőmérséklet túlzott, akkor annak részei túl hosszúak. Ennek eredményeként ugyanolyan hatásunk van, mint az elégtelen kenés: az alkatrészek dörzsölnek egymással, elakadnak. Ha egy dugattyú elakad a hengerben, akkor általában a motor lebomlik. A motorok úgy vannak kialakítva, hogy a belső károsodás csak az utolsó pillanatban következik be. Mielőtt ez megtörténik, égesse el a hengerfej tömítését.
A hűtőcsövek elronthatják a dugattyúzár előtt. A radiátor burkolatának nyomásszabályozó szelepe meglazulhat, ebben az esetben az autónak azonnal le kell állnia. A motor túlmelegedésének okai a hűtőrendszerbe vagy a hibás radiátorba való beszivárgás. Ha a hűtőfolyadék szivárog, előbb-utóbb túl kevés marad a motorban. A hűtés nem működik, a motor belsejében a hőmérséklet tovább emelkedik. Ez látható a füstből, amely a motorháztetőből jön ki. Ezenkívül szivárgások származhatnak a radiátorból, korrodálhatnak vagy eltömődhetnek. A radiátorral kapcsolatos problémákat általában a mindig magas motorhőmérséklet okozza.
Ebben az esetben segíthet irányítani a radiátor: ha a lamellák korrodált, leesik, akkor ki kell cserélni a lehető leghamarabb. Ha a körülmények nem teszik lehetővé, hogy mást tegyen, egy kis trükk segíthet. A termosztát eltávolításával a motor mindig lehűl. Ily módon nem éri el az optimális üzemi hőmérsékletet, de a túlmelegedés kevésbé valószínű. Ez a sürgősségi megoldás csak néhány napig használható.
Amint a hűtőt kicserélik és a hűtőrendszert megjavítják, a túlmelegedés már nem fordulhat elő.
A hűtőszivattyú minden autóban kopó alkatrész, amelyet a motor könnyen elérhet. Ha törött, hallja a nyikorgást. Ebben az esetben azonnal ki kell cserélni. Ellenkező esetben a hűtőfolyadék áramlása blokkolható és leállítható. Sok gépben a hűtőszivattyú a vezérműszíj feszítője. Ezután ki kell cserélni az övvel együtt, ami megakadályozza a hűtőszivattyú gyors kopását.
A motornak vezérlőrendszerre van szüksége
A motor vezérlőegysége az összes tengely szinkronizálása. Minden motornak van vezérműtengelye és főtengelye. A főtengelyt a dugattyúk táplálják. A vezérműtengely kinyitja és bezárja az égéskamrák szelepeit. Két tengelynek tökéletesen szinkronizált forgásban kell lennie. Ha hiányzik a szinkronizálás, a motor károsodása elkerülhetetlen. A dugattyúk ütközhetnek a szelepekbe, ami deformációt okoz. A dugattyú átszúrhatja a szelepet is, ami súlyos károkat okoz a motorban, általában a gép végén. A sérülés kijavításához a motort teljesen szétszerelni kell.
A motorvezérlő rendszer két részből áll:
- Az elosztási lánc
- A vezérműszíj a megfelelő rögzítőkkel.
Mindkettőnek ugyanaz a funkciója van-a főtengelyt a vezérműtengelyhez csatlakoztatják. Amikor a főtengely forog, http://www.waltervendeglo.hu/proengine-ultra-egy-innovativ-eszkoz-az-egeszsegre-az-auto-motor/ a vezérműtengely is automatikusan forog. Ha a lánc vagy az öv lebomlik, a főtengely még mindig egy ideig forog, ami a korábban leírt motor károsodását okozza.
Az vezérműlánc általában hosszabb ideig tart, mint az övek, bár a modern övek is nagyon tartósak. Az autótól függően a karbantartási intervallum 100 000 km-ig tarthat. Ezeknek a kopó alkatrészeknek a károsodását meg lehet akadályozni ezen tartományok tiszteletben tartásával. A vezérműszíj előbb-utóbb elhasználódik, ha hosszú ideig használják. A láncok idővel nyúlnak, mielőtt teljesen eltörnek. Az instabil motor egyértelmű tünet. A vezérműláncnak van egy feszítője, amelyet a műanyag vezetővel a lánchoz nyomnak, ami feszülten tartja. A feszítő is kopás része alá karbantartási időközönként.
Kezelje jól a motort
A motor hosszú ideig történő használatához a következő szabályokat kell követnie:
- Kerülje a túl nagy forgási sebességet vezetés közben
- Kerülje a túl alacsony forgási sebességet vezetés közben
- Használjon fagyálló folyadékot
- Ne használjon nem megfelelő üzemanyagot
- Kerülje a hosszabb tárolás okozta károkat
A jó karbantartás egy dolog. De a napi kezelés nem kevésbé fontos a motor élettartama szempontjából. Ahogy leírtuk, a motornak megfelelő hőmérsékletre van szüksége. Emiatt a gyors gyorsítást nem szabad a motor hűtésével végrehajtani. A nagy sebességű vezetés túlságosan megterheli a motort. Minél jobban felmelegszik a motor, annál folyékonyabb lesz az olaj. Folyadékká válva a motorolaj elveszítheti kenési tulajdonságait. Ezenkívül állandó túlmelegedést okozhat.
A túl alacsony forgási sebesség károsíthatja a motort is. Ebben az esetben az üzemanyag nem ég teljesen, ami a kialakulását elszenesedett maradványok a szelepek, dugattyúk. Ezek a maradványok előbb-utóbb belépnek az olaj keringésébe, eltömődést okozhatnak. Mivel idegen részecskék, károsíthatják a mozgó alkatrészeket. A motor mozgó elemei edzett felülettel rendelkeznek. Ha sérült, a súrlódás elpusztíthatja a lágyabb belső anyagot. Később, az idő múlásával a kár egyre súlyosabb lesz.
Különösen télen fennáll a motor túlmelegedésének veszélye. Ez akkor történik, ha a hűtőfolyadék nem tartalmaz fagyállót. A motor belsejében lévő jeges víz súlyos károkat okozhat. A víz kitágul a hideg. Ez nagy erővel történik, ami tönkreteheti a házakat, csöveket és tartályokat. A jeges víz repedéseket is okozhat a motorblokkon. Ebben az esetben a motort már nem lehet menteni.
Ha véletlenül a dízel autóban benzint adnak hozzá, vagy fordítva, a motor károsodása elkerülhetetlen. Ebben az esetben a leginkább érintett rész az olajszivattyú. Sok más összetevő is megsérülhet a hiba miatt. Ha a tartályban nem megfelelő üzemanyag történt, nincs értelme elindítani a motort! Ebben az esetben a tartályt ki kell üríteni. Ez a művelet pénzbe kerül, de még mindig olcsóbb lesz, mint a javítás.
Ha egy autó hosszú ideig áll, ez is okozhatja a bontást. Még a fel nem használt vagy eldobott autókban is legalább havonta egyszer kell elindítani a motort körülbelül egy percig. Így elkerülheti az úgynevezett tárolási károkat. A féknyergek mentéséhez egyszerűen nyomja meg erősen a fékpedált.